اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

امکانات حداقلی مردم در ۱۵ کیلومتری تهران/ «اوزون تپه» در انتظار شعله‌های گاز

اهالی روستای اوزون تپه در حاشیه بومهن در فاصله ۱۵ کیلومتری پایتخت با مشکلات بسیاری دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها از حداقل امکانات شهری محروم هستند و از مسؤولان انتظار دارند با توجه بیشتر برای حل مشکلات این منطقه قدمی بردارند.

امکانات حداقلی مردم در ۱۵ کیلومتری تهران/ «اوزون تپه» در انتظار شعله‌های گاز

خبرگزاری فارس، بومهن - رضا افراسیابی:‌ اهالی روستای اوزون تپه که به آنجا شهرک امام رضا(ع) هم می‌گویند هنوز با کوپن نفت می‌خرند و با بخاری نفتی خانه‌هایشان را گرم می‌کنند. روستای اوزون تپه در چند قدمی بومهن قرار دارد اما اهالی آنجا شهروند به‌حساب نمی‌آیند و کمبودهای زیادی در زندگی‌شان دارند. به این روستا رفته‌ایم و پای درد دل اهالی آنجا نشسته‌ایم. 

در قلب شهر بومهن به جاده خاکی می‌رسم که ابتدای آن روی طاق نصرت نوشته‌ شده شهرک امام رضا(ع).

۴۰ سال قبل بود که ساکنان اولیه روستای اوزون تپه که اهل بجنورد، سبزوار و مشهد بودند اینجا را برای زندگی انتخاب کردند و نام شهرک امام رضا(ع) روی آن گذاشتند. سربالایی ورودی را با خودرو به‌ سختی بالا می‌رویم که چرخ‌ها در گل و لای گیر می‌کند. خودرو را پارک می‌کنیم و در روستا در کوچه‌ پس کوچه‌های خاکی که هنوز آسفالت نشده قدم می‌زنیم. 

زن جوانی که مشغول جارو کردن زباله‌های جلو در خانه‌اش است توجه ام را جلب می‌کند. او می‌گوید: «نظافت کوچه‌های اینجا با اهالی است و هر کس جلو خانه خودش را تمیز می‌کند. خاکی بودن کوچه‌ها باعث شده تا مدام برای نظافت داخل خانه‌مان مشغول گردگیری باشم.»

در حال قدم زدن در کوچه‌های خاکی، قلوه‌سنگی به‌ پای من می‌خورد. کف کوچه‌های خاکی اینجا پر از ‌سنگ‌های ریز و درشت است و اهالی شهرک امام رضا(ع) در تمام فصول سال با هر باد، باران و برفی با مشکلات مختلفی روبه‌رو بوده و از حداقل امکانات شهروندی محروم هستند و روزگارشان به‌سختی می‌گذرد.

فاضلاب خانه‌ها کف خیابان رها است

در حین قدم زدن در روستا بوی نامطبوعی آزارم می‌دهد. شامه‌ام را تیز می‌کنم تا منشاء بو را پیدا کنم. مرد جوانی که متوجه ناراحتی من از بوی نامطبوع شده با اشاره به آب کثیفی که به‌ واسطه لوله یکی از خانه‌ها کف خیابان رها می‌شود توضیح می‌دهد:«اینجا هنوز به سیستم لوله‌کشی شهری وصل نیست و به‌ناچار فاضلاب خانه‌ها کف خیابان رها می‌شود. فاضلاب خانه‌ها در ورودی روستا جمع می‌شود و با عبور خودرو یا موتور از روی آن کثیفی به اطراف پخش می‌شود.» 

انتهای یکی از کوچه‌ها مخزن زباله قرار دارد اما این‌طور که اهالی می‌گویند به‌طور منظم زباله‌های داخل آن تخلیه نمی‌شود. همین موضوع بوی نامطبوعی را در روستا پخش می‌کند که در گرمای تابستان بسیار آزاردهنده‌تر است. 

خانه‌ها با بخاری نفتی گرم می‌شود 

پسربچه‌ها و دختربچه‌ها با دمپایی در کوچه‌های خاکی مشغول بازی هستند. اینجا به‌طور فراوان سگ، مرغ و

زن جوانی که مشغول جارو کردن زباله‌های جلو در خانه‌اش است می‌گوید: نظافت کوچه‌های اینجا با اهالی است و هر کس جلو خانه خودش را تمیز می‌کند

خروس دیده می‌شود. سرمای هوا تا مغز استخوان نفوذ می‌کند. اما از پوشش بقیه حس می‌کنم که انگار فقط من سردم شده است.   

زن میان‌سالی که متوجه شده احساس سرما کرده‌ام توضیح می‌دهد: «حالا که خوبه پسرم. نمی‌دونی شب‌ها برای گرم کردن خانه چه دردسری می‌کشیم». همسرش به داخل خانه دعوت‌مان می‌کند. همینطور که پله‌های خانه را پایین می‌روی، بوی نفت بیشتر می‌شود. بخاری نفتی گوشه خانه قرار دارد و به‌ طرف آشپزخانه که سر می‌چرخانم کپسول گاز را می‌بینم. خانم خانه می‌گوید: «پخت‌ و پز با کپسول گاز سخت است اما به‌ ناچار با همین می‌گذرانیم». آقا محمود می‌گوید: «اینجا هنوز خانه‌ها با نفت گرم می‌شود و برای پخت‌وپز از کپسول گاز استفاده می‌کنیم. جابه‌جایی کپسول‌های گاز باعث شده تا من و همسرم کمردرد بگیریم. همکلاسی‌های دخترانم همیشه از بوی نفت لباس آن‌ها گله‌ دارند. اگر از بخاری نفتی برای گرم کردن خودمان استفاده نکنیم باید از سرما بلرزیم». 

گاز شهری به‌زودی وصل می‌شود  

بعد از گزارشی که سال گذشته در خبرگزاری فارس منتشر شد مسؤولان نسبت به وضعیت زندگی اهالی اینجا توجه بیشتری کردند. معاون عمرانی استاندار تهران وعده داده بود که از ۱۵ دی عملیات لوله‌کشی برای اتصال گاز شهری اهالی روستا انجام‌ شده و ساکنان اوزون تپه برای گرم کردن خانه و پخت و پز ناچار به استفاده از نفت نباشند. 

اهالی از این اتفاق راضی هستند و از مسؤولان می‌خواهند تا هر چه زودتر نسبت به رفع سایر مشکلات آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند. سال گذشته اهالی روستای اوزون تپه یک هفته بدون برق گذراندند و برای روشنایی از فانوس استفاده می‌کردند. برای اهالی مرور خاطرات آن روزها هنوز هم سخت است و نمی‌خواهند در این مورد صحبت کنند. سختی‌های نبود برق را دانش‌آموزان بیشتر از بقیه حس کردند که به ناچار با نور فانوس تکالیف مدرسه‌شان را انجام می‌دادند. البته با پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری فارس مشکل برق حل‌شده است و در این زمینه دیگر مشکلی ندارند. 

دردسرهای تردد در کوچه‌های خاکی 

در کوچه‌ها قدم می‌زنم و با تماشای وضعیت نامناسب روستا قطعه‌ سنگ بزرگی زیر پای من گیر می‌کند. سعی می‌کنم با ضربه پا آن را از وسط راه بردارم ولی سنگ بزرگ به‌راحتی جابه‌جا نمی‌شود. 

زن جوان که شوهرش باقالی فروش است، می‌گوید: «تا به‌ حال چندین بار بچه‌های من و همسایه‌ها پایشان به این سنگ‌ها گیرکرده و زمین‌خورده‌اند. وضعیت کوچه‌ها برای تردد خودروها هم مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. وقتی برف و باران می‌بارد تردد در این کوچه‌ها خیلی سخت‌تر می‌شود.» 

در نبود آب‌لوله‌کشی سنگ کلیه گرفتیم 

روی پشت‌بام خانه‌ها تانکرهای آب قرار دارد و روستای اوزون تپه یا شهرک امام رضا(ع) به لوله‌کشی آب شهری متصل نیست و اهالی هم به‌ناچار آب را داخل تانکرها نگه می‌دارند و مصرف می‌کنند. یکی از خواسته‌های اصلی اهالی اینجا اتصال به لوله‌کشی آب شهری است.

میثم جوان که از سنگ کلیه رنج می‌برد، توضیح می‌دهد:«اگر ساکنان ابتدایی اینجا غیرقانونی آمدند گناه ما چیست که باید از خدمات زندگی شهری محروم باشیم. ای کاش مسؤولان به ما هم به چشم دیگر شهروندان نگاه کنند. آب را در تانکرها نگه می‌داریم و سپس آن را مصرف می‌کنیم و به همین دلیل من و بسیاری از همسایگان و اهالی روستا سنگ کلیه داریم». 

زندگی کوپنی 

در این زمانه زندگی کردن با کوپن به‌ویژه برای آن‌هایی که دهه شصت را ندیده‌اند عجیب است. برای خیلی‌ها قابل‌ باور نیست که صبر کنند تا فرمانداری کوپن نفت را اعلام کند و آن‌ها برای تهیه کالای مورد نظر اقدام کنند. اهالی روستای اوزون تپه هنوز زندگی‌شان کوپنی می‌گذرد و یکی از صحبت‌های رایج آن‌ها باهم این است که آخرین کوپن اعلام‌شده چیست؟ دو زن جوان جلوی در خانه ایستاده‌اند و با همدیگر درباره اینکه آخرین کوپن اعلام‌شده شماره‌اش چند است، صحبت می‌کنند. 

استوار پای انقلاب 

در روستای اوزون تپه بیش از ۶۵۰ خانواده زندگی می‌کنند و جمعیتشان نزدیک به ۲ هزار نفر است. درست است که اهالی روستای  اوزون تپه یا شهرک امام رضا(ع) با مشکلات ریزودرشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما هنوز هم به انقلاب وفادار مانده‌اند. عکس مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی(ره) داخل خانه بسیاری از اهالی اینجا گواهی بر این مدعا است. 

آقا جعفر که بیش از ۲۰ سال سابقه سکونت در این روستا را دارد با اشاره به کانکس بسیج، می‌گوید: «درست است که کمبودهای زیادی داریم اما پای انقلاب مانده‌ایم. همیشه در همه راه‌پیمایی‌ها حضورداشته‌ایم و وفاداری خود را نسبت به انقلاب ثابت کرده‌ایم.» او با تأکید توضیح می‌دهد: «در اغتشاشات اخیر هیچ‌کدام از اهالی روستای ما شرکت نکردند.» 

وضعیت مالکیت اهالی مشخص نیست

 شهرک امام رضا(ع) در حاشیه شهر بومهن قرار دارد اما اینطور که پیداست ساکنان آنجا شهروند به‌حساب نمی‌آیند. احمد جوشن لو رئیس شورای شهر بومهن با بیان اینکه این مکان شهرک امام رضا(ع) است نه روستا، می‌گوید:«نسبت به مشکلات این منطقه آگاهی کامل دارم اما تا وقتی اهالی موضوع مالکیت خانه‌ها و شبهاتی که وجود دارد را حل نکنند نمی‌توانیم نسبت به ارائه خدمات اقدام کنیم. اگر این مشکل حل شود من و همکاران در شورای اسلامی شهر بومهن نسبت به حل مشکلات آنان اقدام لازم را انجام خواهیم داد. اگر ساکنان شهرک امام رضا(ع) وضعیت مالکیت خود را مشخص کنند مشکلات یکی پس از دیگری برطرف خواهد شد. در حال حاضر مانع اصلی برای ارائه خدمات به اهالی همین مشخص نبودن وضعیت مالکیت اهالی است.» بررسی‌های ما نشان داده که شهرداری بومهن این منطقه را فاقد کاربری مسکونی می‌داند و برای همین است که به آن‌ها امکانات شهری داده نمی‌شود.

اهالی روستای اوزون تپه یا شهرک امام رضا(ع) را دریابید  

هوا آن‌قدر سرد است که سرما تا مغز استخوان نفوذ می‌کند. با اینکه وضعیت اینجا را دیده‌ام و درد دل‌ اهالی را شنیده‌ام اما وجود روستای اوزون تپه در چند کیلومتری تهران برایم با کمبود امکانات، بسیار عجیب است. کلاهم را روی سر می‌کشم و دست‌هایم را توی جیب‌ می‌کنم. خیابان ورودی را به‌طرف پایین می‌روم و امیدوارم بار دیگر که به اینجا می‌آیم اوضاع زندگی مردم بهتر شده باشد. خواسته مشترک اهالی روستای اوزون تپه یا شهرک امام رضا(ع) توجه بیشتر مسؤولان است تا به این واسطه مشکلات‌شان حل شود. شهرک را ترک می‌کنیم ولی این جمله مشترک مردم در ذهنم می‌چرخد:«ما هم شهروندیم»  

این گزارش‌ به‌منظور پیگیری سوژه مردمی «گازرسانی به اوزون تپه» در سامانه «فارس من» طرح شده است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول